Program" Bezpieczna szkoła"przeznaczony jest dla uczniów szkoły podstawowej na lekcjach godziny wychowawczej, techniki czy podczas zajęć świetlicowych. Celem wiodącym programu jest rozwijanie u dzieci umiejętności samodzielnego działaniaenia w sytuacjach niebezpiecznych .
"Bezpieczna szkoła"
"Musimy budować świat, w którym żadne dziecko nie będzie pozbawione prawa do życia w pokoju i bezpieczeństwie, prawa do wzrastania w atmosferze wolnej od lęku i niepokoju" (Jan Paweł II)
Współczesna cywilizacja oprócz dobrodziejstw związanych z postępem naukowo- technicznym brutalnie wkroczyła w nasze życie. Codziennie jesteśmy obserwatorami zachowań, które określamy mianem przemocy, gwałtu, agresji. Bardzo często nie zdajemy sobie sprawy z niebezpieczeństw, jakie grożą naszym dzieciom. Niemożliwością niestety jest całkowite ich wyeliminowanie.
Niebezpieczeństwo może pojawić się zupełnie niespodziewanie, nawet w czasie zabawy, wtedy, gdy dzieci czują radość, fascynację zabawą, kiedy " z boku" pozostaje racjonalne myślenie, obca jest dziecku świadomość czyhającego niebezpieczeństwa.
Rodzice wysyłając swoje dziecko do przedszkola, szkoły powierzają je pieczy nauczycielom. I od ich między innymi odpowiedzialności i jakości pracy zależy bezpieczeństwo dzieci. To, w jakim stopniu dzieci będą stosować się do elementarnych zasad bezpieczeństwa zależy od dorosłych, konsekwencji w przekazywaniu tej wiedzy i umiejętności. Dlatego niezmiernie ważne jest to, co się oferuje dziecku.
Opracowując program edukacji dla bezpieczeństwa chcemy, aby dzieci posiadały odpowiednie nawyki bezpiecznego postępowania w życiu codziennym. Chcemy wyposażyć dzieci w umiejętność radzenia sobie w sytuacjach zagrożenia, nauczyć umiejętności przewidywania skutków swoich działań oraz stymulować poczucie odpowiedzialności za bezpieczeństwo innych. Nasze dzieci będziemy wychowywać na ludzi otwartych na świat, umiejących znaleźć w nim swoje miejsce bez agresji, przemocy i sytuacji zagrażających zdrowiu i życiu.
Cele programu
Cel ogólny: Nabywanie umiejętności dbania o swoje bezpieczeństwo.
Cele szczegółowe:
- Kształtowanie u dzieci bezpiecznych zachowań w czasie pobytu w szkole, w drodze do szkoły, w domu,
- Uświadomienie uczniom znaczenia znaków drogowych, sygnalizacji świetlnej, poleceń wydawanych przez policjanta,
- Przybliżenie zagrożeń związanych z nieprawidłowym poruszaniem się po drodze, podczas zabaw w miejscach szczególnie niebezpiecznych, w przypadku braku posłuszeństwa wobec osoby sprawującej opiekę – na przykład podczas wycieczki szkolnej,
- Przygotowanie dzieci do racjonalnego zachowania w przypadku wystąpienia zagrożenia np. spowodowanego kontaktem ze zwierzętami,
- Nabywanie umiejętności prawidłowego zachowania wobec obcych,
- Wdrażanie dzieci do zachowań asertywnych, a przede wszystkim umiejętności zdecydowanego i skutecznego odmawiania,
- Rozwijanie umiejętności przewidywania przez dzieci skutków zachowań niepożądanych i ryzykownych,
- Rozbudzenie zainteresowania dzieci własnym zdrowiem i bezpieczeństwem,
- Kreowanie właściwego stosunku do używek,
- Uświadomienie uczniom skutków uzależnień oraz poszukiwanie innych sposobów radzenia sobie w sytuacjach trudnych,
- Określenie przyczyn narastającej agresji i przemocy,
- Uświadomienie konieczności udzielania pierwszej pomocy – do kogo zwrócić się o pomoc, jak samemu udzielić pomocy.
Metody realizacji programu Podczas realizacji niniejszego programu szczególnie ważne jest:
- Bliższe poznanie i nawiązanie kontaktu emocjonalnego z uczniami. Jest to próba całościowego spojrzenia na ucznia - poznanie jego zainteresowań, emocji, potrzeb, uzdolnień , problemów.
- Tworzenie wspólnie z uczniami reguł pracy w grupie, zawarcie pewnego kontraktu, w wyniku którego uczeń sam bierze odpowiedzialność za swoje wybory, zdobywa umiejętność porozumiewania się z innymi.
- Stosowanie aktywizujących metod nauczania.
Realizacja programu powinna dostarczyć dzieciom okazji do sprawdzenia i stosowania dotychczasowej i nowej wiedzy oraz umiejętności w symulowanych lub naturalnych sytuacjach. Uczenie aktywne zakłada , że
- treści nauczania powinny być zgodne z doświadczeniami, potrzebami i motywacją dzieci,
- w uczeniu równie ważny jest aspekt poznawczy jak i emocjonalny,
- nabywanie nowej wiedzy i umiejętności zachodzi głównie przy użyciu technik opartych na myśleniu twórczym,
W programie założono zastosowanie następujących metod nauczania:
- pogadanki,
- pokazy,
- instruktaże,
- burza mózgów,
- opowiadania twórcze,
- dyskusja dydaktyczna,
- drzewko decyzyjne,
- metoda zajęć praktycznych,
- metoda przypadków,
- mapa pojęciowa,
- metoda dramy,
- zajęcia terenowe.
Treści programowe I. Bezpieczna droga do szkoły.
- Droga do szkoły ucznia mieszkającego na wsi.
- Znaki drogowe i ich rola.
- Bezpieczny na rowerze.
- Wypadki na drodze.
II. Zachowanie ostrożności w czasie zabaw.
- Zabawa w bezpiecznym miejscu i bezpiecznymi przedmiotami.
- Bezpieczeństwo podczas wycieczek szkolnych.
III. Zachowanie w kontaktach ze zwierzętami.
- Pies przyjacielem i wrogiem człowieka.
- Ostrożnie z dzikimi zwierzętami.
IV. Kontakty z osobami obcymi.
- Obcy nie zawsze przyjazny.
- Jak odmawiać i być asertywnym.
V. Bezpieczeństwo na terenie szkoły.
- Agresji i przemocy mówimy „nie”.
- Alkohol i tytoń szkodzą zdrowiu.
- Narkotyki i ich wpływ na zdrowie.
VI. Radzenie sobie w sytuacjach innych zagrożeń.
- Ostrożnie z prądem i gazem - co robić w razie pożaru, jak wzywać pomoc.
- Udzielanie pierwszej pomocy sobie i innym – skaleczenia, krwotok z nosa.
Założenia programowe
Program „ Bezpieczna szkoła” przeznaczony jest dla uczniów szkoły podstawowej, na lekcjach godziny wychowawczej, techniki czy też podczas zajęć na świetlicy szkolnej.
Wybór czasu realizacji pozostaje w gestii nauczyciela, kolejność realizacji zajęć jest dowolna. Tematyka programowa jest dobrana tak, aby dzieci mogły uczyć się, a jednocześnie bawić. Celem wiodącym jest rozwijanie u dzieci umiejętności samodzielnego działania w sytuacjach stwarzających zagrożenie zdrowia, a nawet życia. Nauczyciel pełni rolę doradcy, osoby nadzorującej, wspierającej, motywującej do działania uczniów
Autor i realizator programu: Beata Piekarczyk Dorota Kardas Szkoła Podstawowa w Paczółtowicach
|